Kontrast:     Rozmiar tekstu:

O programie

Powszechne badanie przesiewowe pozwalają na wczesną diagnozę zaburzeń słuchu, umożliwiając tym samym szybkie podjęcie leczenia i wyeliminowanie lub zminimalizowanie negatywnych konsekwencji, które wiążą się z tego typu dysfunkcją.

Zasadnicze cechy programu

Cele Programu

  • Zminimalizowanie negatywnych następstw zaburzeń słuchu;
  • Ocena częstości występowania szumów usznych;
  • Objęcie opieką terapeutyczną dzieci z wykrytymi zaburzeniami słuchu pochodzenia centralnego
  • Zwiększanie wiedzy i podnoszenie świadomości społecznej dotyczącej zaburzeń słuchu – przyczyn, skutków, możliwości wykrycia i terapii, wśród dzieci i ich rodzin oraz personelu szkolnego.
  • Szerszenie wiedzy na temat profilaktyki uszkodzeń słuchu i higieny słuchu

Warunek udziału w Programie

  • Wypełnienie i podpisanie deklaracji przez rodziców/opiekunów prawnych dziecka

Zakres badań

  • Ankieta medyczna
  •  Audiometryczne badanie słuchu w zakresie częstotliwości 500-8000 Hz;
  •  Skala zachowań słuchowych (SAB) oceniająca wyższe funkcje słuchowe

Osoby prowadzące badania

  • Przeszkoleni, certyfikowani badacze (logopedzi, audiolodzy)

Realizator Programu

  • Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu.

Organizacja badań przesiewowych

  • Badania wykonywane są na terenie szkoły, w wyznaczonych cichych pomieszczeniach, w trakcie trwania zajęć lekcyjnych.

Termin wykonania badań przesiewowych

  • Od września do końca listopada przez 3 kolejne lata (2020-2022)

Urządzenia wykorzystywane do badań

  • Platforma Badań Zmysłów – audiometr przesiewowy

Gromadzenie wyników

  • Wyniki przesyłane są za pomocą bezpiecznego, szyfrowanego połączenia do centralnej bazy danych zabezpieczonej przed nieautoryzowanym dostępem.

Analiza i opis wyników badań

  • Lekarze specjaliści z zakresu audiologii i laryngologii z Instytutu Fizjologii i Patologii Słuchu;
  • Rodzice lub opiekunowie wszystkich zbadanych uczniów otrzymują pisemną informację o wyniku badania przesiewowego oraz zalecenia odnośnie dalszego postępowania diagnostycznego.